Philadelphia, Pennsylvanian matkustajalistat, 1883-1945
1,752,048 tietoa
Vaihda kategoriaa tai kokoelmaa
Nimi
Syntymävuosi
Saapumispäivä
Lisää tietoja
Alkuperä
Laivan nimi
Avainsanat
Sukupuoli
Ehtojen on täsmättävä tarkalleen
Tyhjennä lomake
Etsi kokoelmasta Philadelphia, Pennsylvanian matkustajalistat, 1883-1945
Nimi
Syntymävuosi
Saapumispäivä
Lisää tietoja
Alkuperä
Laivan nimi
Avainsanat
Sukupuoli
Tyhjennä lomake
CollectionDescriptionImage
Philadelphia, Pennsylvanian matkustajalistat, 1883-1945
1 752 048 tietoa
Tämä kokoelma sisältää matkustajaluettelot laivoista, jotka saapuivat Philadelphiaan, Pennsylvaniaan vuosina 1883-1945. Saatavissa olevat tiedot vaihtelevat paljon johtuen siirtolaislakiin tehdyistä merkittävistä muutoksista tänä aikana. Yleisimmistä tiedoista löytyy matkustajan nimi, sukupuoli, ikä, saapumispäivä ja laivan nimi. Yksityiskohtaisempiin luetteloihin merkittiin lisätietoa kuten siviilisääty, synnyinaika ja -paikka, kansallisuus, viimeinen asuinpaikka, kotikaupunki, lähtösatama sekä Yhdysvalloissa ja kotimaassa olevien perheenjäsenten nimet ja osoitteet. Koostuu NARA-julkaisusta T840.<br><br><p>1900-luvun vaihteessa Philadelphia oli yksi tärkeimmistä siirtolaissatamista Yhdysvalloissa huolimatta siitä, että se sijaitsi sisämaassa, 100 mailin päässä Atlantin valtamerestä. Siirtolaisuus Philadelphiaan alkoi todella, kun Pennsylvanian rautatie auttoi perustamaan American Line-varustamon. American Line toi matkustajia Liverpoolista, Englannista Philadelphiaan. 1880-luvulla American Line tarjosi matkoja jopa kolme kertaa viikossa. Red Star Linella oli myös siteet Philadelphiaan ja se toi matkustajia Antwerpenistä Philadelphiaan, mutta ei niin usein kuin American Line.</p><br><p>Philadelphia oli vilkas teollisuuskaupunki, jossa tarvittiin ammattimiehiä. Philadelphiaan Baltiasta ja Itä-Euroopasta tulleet ammattitaidottomat työmiehet eivät jääneet sinne vaan jatkoivat matkaa muihin kaupunkeihin eri puolille Yhdysvaltoja, joissa oli kysyntää ammattitaidottomalle työvoimalle. Pantuaan merkille Philadelphian tärkeyden teollisena keskuksena ja siirtolaissatamana, liittovaltion hallitus avasi vuonna 1884 kansallisen karanteeniaseman Lewesin lähelle Delawareen. Vuonna 1893 avattiin toinen asema Reedyn saarella (n. 45 mailia etelään Philadelphiasta). Lopulta matkustajien seulonta keskitettiin 20 mailin päässä olevaan Marcus Hookin kylään vuonna 1913.</p><br><p>Huomattuaan American Line-varustamon menestymisen suuret varustamot alkoivat tarjota matkoja Euroopasta Philadelphiaan. Vuonna 1898 jättimäinen Hamburg-America Line laajensi Euroopasta Bostoniin-palvelujaan tarjoamalla matkustajille mahdollisuuden jatkaa matkaa Philadelphiaan. Holland-America, Italia ja North German Lloyd varustamot seurasivat kaikki perässä ja aloittivat matkat Euroopasta Philadelphiaan.</p><br><p>Siirtolaisuus Philadelphian kautta oli korkeimmillaan ensimmäistä maailmansotaa edeltävinä vuosina. Se teki Philadelphiasta matkustaja määrissä Yhdysvaltojen kolmanneksi tärkeimmän siirtolaissataman. Satamalla oli erityisen suuri arvo juutalais-, puolalais- ja saksalaistaustaisille siirtolaisille. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen asetti vuoden 1924 siirtolaisasetus kiintiöitä ja rajoituksia, mikä päätti Philadelphian ”kultajan” siirtolaisuudessa.</p>
Aiheeseen liittyvät kategoriat: