Baltimore, Marylandin matkustajaluettelot, 1891-1943
1,154,030 tietoa
Vaihda kategoriaa tai kokoelmaa
Nimi
Syntymävuosi
Saapumispäivä
Lisää tietoja
Alkuperä
Laivan nimi
Avainsanat
Sukupuoli
Ehtojen on täsmättävä tarkalleen
Tyhjennä lomake
Etsi kokoelmasta Baltimore, Marylandin matkustajaluettelot, 1891-1943
Nimi
Syntymävuosi
Saapumispäivä
Lisää tietoja
Alkuperä
Laivan nimi
Avainsanat
Sukupuoli
Tyhjennä lomake
CollectionDescriptionImage
Baltimore, Marylandin matkustajaluettelot, 1891-1943
1 154 030 tietoa
Tämä kokoelma sisältää matkustajaluettelot laivoista, jotka saapuivat Baltimoreen, Marylandiin vuosina 1891-1948. Saatavissa olevat tiedot vaihtelevat paljon johtuen siirtolaislakiin tehdyistä merkittävistä muutoksista tänä aikana. Yleisimmistä tiedoista löytyy matkustajan nimi, sukupuoli, ikä, saapumispäivä ja laivan nimi. Yksityiskohtaisempiin luetteloihin merkittiin lisätietoa kuten siviilisääty, syntymätiedot (aika ja -paikka), kansallisuus, viimeinen asuinpaikka, kotikaupunki, lähtösatama sekä Yhdysvalloissa ja kotimaassa olevien perheenjäsenten nimet ja osoitteet. Koostuu NARA-julkaisusta T844.<br><br><p>Baltimoren kaupunki oli toiseksi suurin saapumissatama eurooppalaisille siirtolaisille New York Cityn jälkeen. Baltimoren suosio johtui suureksi osaksi kahdesta syystä: kaupungin maantieteellisestä sijainnista sekä Baltimore-Ohio rautatiestä (B&O).</p> <p> Baltimore oli läntisin USAn satama ennen Saint Lawrencen meritien valmistumista 1959. Siirtolaiset pystyivät saapumaan laivalla Baltimoreen ja helposti jatkamaan muualle sisämaahan. Tämä reitti osoittautui niin suosituksi, että vain 15%:sta Baltimoreen saapuneista siirtolaisista tuli kaupungin pysyviä asukkaita. Loput 85% siirtolaisista jatkoivat matkaa muualle, kuten Cincinnatiin tai Chicagoon.</p> <p>Pääsyy siirtolaisten saapumiseen Baltimoreen oli B&O rautatie. Vuonna 1868 B&O rautatie kumppanoitui pohjoissaksalaisen Lloyd-laivayhtiön kanssa ja tarjosivat vakituista reittiä Baltimoren ja saksalaisen Bremenin sataman välillä. Laivat seilasivat Bremeniin täynnä rahtia, purkivat lastin ja palasivat Baltimoreen matkustajat mukanaan.</p> <p>Bremenistä lähtevät matkustajat pystyivät ostamaan kertalipun, joka sisälsi sekä Atlantin ylittävän laivamatkan että B&O junamatkan. Laivan saavuttua B&O siirtolaisterminaaliin, matkustajat joilla oli läpikulkulippu nousivat laivasta ja siirtyivät suoraan junaan joka vei heidät sisämaahan.<p> <p>Vuoden 1869 alussa useat matkayhtiöt kustansivat suuren majoituspaikan Locust Pointin maahantuloterminaalin lähelle. Matkustajakotia johti rouva Augusta Koether, jolle maksettiin &#36;0.75 päivältä jokaisesta siirtolaisesta jonka hän majoitti ja ruokki. Matkustajakodin osoite, 107 Beachdale Road, näkyy kymmenien tuhansien siirtolaisten USAn osoitteena maahantulodokumenteissa.</p> <p>Suora yhteys Bremenistä teki Baltimoresta suositun kohteen saksalaisille siirtolaisille. 1920-luvulle saaavuttaessa, yksi neljästä Baltimoren asukkaista puhui saksaa sujuvasti, ja kouluissa pidettiin tunteja sekä saksaksi että englanniksi. Vuonna 1904 avattu "German Immigrant House" tarjosi väliaikaista majoitusta uusille siirtolaisille. Se oli Saksan valtion tukema joten ensisijaisesti majoitti saksalaisia siirtolaisia, mutta oli avoin kaikille. Siirtolaistalo majoitti siirtolaisia aina ensimmäisen maailmansodan alkuun asti. Ensimmäisen maailmansodan jälkeen tiukat siirtolaiskiintiöt pienensivät merkittävästi USAan saapuneiden siirtolaisten määrää. Siitä huolimatta saksalaisten siirtolaisten kulttuurivaikutus tuntui vielä vuosikymmeniä. Baltimoren viimeinen saksankielinen sanomalehti ilmestyi aina vuoteen 1976 asti.</p>
Aiheeseen liittyvät kategoriat: