Transatlanttinen muuttoliike, Pohjois-Amerikasta Englantiin ja Irlantiin, 1858 - 1870
42,695 tietoa
Vaihda kategoriaa tai kokoelmaa
Nimi
Syntymävuosi
Maahanmuutto
Lisää tietoja
Avainsanat
Sukupuoli
Ehtojen on täsmättävä tarkalleen
Tyhjennä lomake
Etsi kokoelmasta Transatlanttinen muuttoliike, Pohjois-Amerikasta Englantiin ja Irlantiin, 1858 - 1870
Nimi
Syntymävuosi
Maahanmuutto
Lisää tietoja
Avainsanat
Sukupuoli
Tyhjennä lomake
CollectionDescriptionImage
Transatlanttinen muuttoliike, Pohjois-Amerikasta Englantiin ja Irlantiin, 1858 - 1870
42 695 tietoa
Tämä kokoelma sisältää yksityiskohtia henkilöistä, jotka matkustivat Pohjois Amerikasta Iso Britanniaan ja Irlantiin 1858-1870. Tieto näissä tietueissa saattaa sisältää: nimen, iän, lähtöpaikan ja -ajan, väli- ja päätepaikan, ammatin, kansallisuuden, laivan nimen ja omistajan sekä muuta tietoa.<br><br><b>Historiallinen tausta</b><br>Poliittinen tilanne Irlannissa 1900 luvun jälkipuoliskolla oli epävakaa, kuten lisääntynyt lukumäärä miltantteja irlantilaisrynmiä todistaa. Dublinin hallitus eli pelossa feeniläisyyden noususta eikä tämä uhka tullut vain Irlannissa vaan myös merten takana - erityisesti Amerikasta, missä oli suuri osuus irlantilaisia maahanmuuttajia ja feeniläisten tukijoita. Samaan aikaan lisääntyvä määrä irlantilaisia oli palaamassa Pohjois Amerikasta Britanniaan ja Irlantiin erilaisista syistä, kuten työllistymisen vaikeus Amerikassa ja lisääntyvä vihamielisyys irlantilaisia maahanmuuttajia kohtaan. Hallitus oli huolissaan siitä, että jotkut näistä paluumuutajista saattoivat olla feeniläisiä, jotka mahdollisesti liittyivät kapinan suunnitteluun. He uskoivat, että todennäköinen kapina voitaisiin estää jos he voisivat tarkalleen seurata ketkä matkustivat Pohjois Amerikasta Britanniaan ja Irlantiin.<br><br>Matkustaja-asetus vuodelta 1852 (korjattuna matkustaja-asetukseksi vuodelta 1855) esitti säännöksen matkustajien merikuljetuksesta. Artikla 100 vaati matkustajaluetteloiden toimittamista Irlannin lordi-luutnantille, milloin laiva saapui Yhdistyneisiin Kunungaskuntiin Euroopan ulkopuolisesta satamasta. Tämän artikkelin tärkeys toistettiin vuonna 1858, jolloin kaikkiin satamiin Irlannissa ja Britanniassa lähetettiin kirje, jossa satamia vaadittiin toimittamaan matkustajaluettelot Pohjois Amerikasta saapuvista aluksista Irlannin lordi-luutnantille välittömästi. Jokainen satama käänsi kirjeet satamamääräyksiksi, jolloin ensimmäinen Illannin lordi-luutnantille lähetetty matkustajaluettelo oli 'Edinburgh'in saapuminen Glasgowiin 25.11.1858. Yli 800 matkustajan lista, joka lähetettiin Irlannin lordi-luutnantille on säilynyt ja on nykyään Irlannin kansallisarkistossa.<br><br>Vuonna 1867 oli epäonnistunut yritys feeniläiseen kapinaan ja uhan ymmärrettiin pian olevan ohi. Vuonna 1870 tarvetta Amerikasta tulleiden matkustajien nimien raportointiin ei pidetty välttämättömänä ja päätettiin lopettaa se.<br><br><b>Matkustajaluettelot lähteenä</b><br>Irlannin kansallisarkiston säilyttämät 800 listaa kattaa aikajanan 1858 joulukuusta 1870 kesäkuuhun ja ovat ainoat tämän tietolähteen säilyneet matkustajaluettelot. ne ovat merkittävä lähde, koska ne edustavat aikaisinta ja suurinta määrää matkustajaluetteloita joita on olemassa Pohjois Amerikasta Iso-Britaniaan ja Irlantiin tulleista aluksista.<br><br><b>Tilastot Pohjois Amerikasta Britteihin ja irlantiin matkustaneista</b><br>-Yli 2/3 matkustajista oli miehiä.<br>-12 662 matkustajaa oli naimisissa, joista 6796 oli miehiä 5866 oli naisia<br>-3878 oli lapsia, joista 1978 oli poikia ja 1645 oli tyttöjä. Lisäksi 814 matkustajaa oli luokiteltu sylilapsiksi, joista 338 oli poikia ja 401 tyttöjä.<br>-60% matkustajista oli irlantilaisia, skotlantilaisia tai englantilaisia - kun nämä kansallisuudet ovat melko tasaisesti edustettuina, sillä varoituksella, että myöhemmissä raporteissa keskitytään vain Glasgowiin ja Southamptoniin matkustaviin ihmisiin<br>- Vähintään 50 % matkustajista oli alemmassa luokassa (tosin tämä luku on todennäköisesti suurempi, koska monet tietueet eivät kerro, missä luokassa henkilö matkustaa)<br>- Vaikka suurella osalla matkustajista oli ammattia (kuten suutarit, räätälit, kauppiaat tai kaivostyöläiset), useimmin mainittu ammatti oli työläinen.<br>- Lain vaatimuksena oli, että merellä syntyneet ja kuolleet matkustajat oli sisällytettävä luetteloihin. Listoissa mainitaan 34 merellä kuollutta matkustajaa ja 8 merellä syntynyttä vauvaa.
Aiheeseen liittyvät kategoriat: